Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2014

Περί κλοπής


Και επειδή άρχισε πάλι, εντύπως αυτή τη φορά, επίθεση για ποιητικές λογοκλοπές ("Λογοκλοπίες", με διόρθωνε πάντα ο Βαρβέρης), να πω τι πιστεύω κι εγώ για το ζήτημα. Από τις "Κουρτίνες του Γκαριμπάλντι", όπως οι αμέσως προηγούμενες αναρτήσεις (σελ 102).

"Ο Απολλόδωρος εγκαλεί τον φιλόσοφο Χρύσιππο, που μπορούσε να εντάσσει στα βιβλία του όχι μόνον μέρη, αλλά ολόκληρα έργα άλλων συγγραφέων: 'Αν τους αφαιρέσεις ό,τι ξένο υπάρχει, η σελίδα τους θα μείνει άδεια'. Ας εξασφάλιζα την υψηλή κερδοφορία ενός κειμένου, έστω και με κεφάλαιο που οφείλω σε πιστωτές. Θα αρκούσε και μόνον μια κατασκευή του Μεσαίωνα φτιαγμένη από τα ετερόκλητα υλικά προγενέστερων κτισμάτων (ο ναός της Γοργοεπηκόου π.χ.) για να μου θυμίσει και να με βεβαιώσει με τα δάνεια μέρη του ότι δεν παύω να είμαι σημαντικός και απολύτως πρωτότυπος δημιουργός. Η επιφύλαξη για τη χρήση του ξένου είναι η σεμνοτυφία του ανασφαλούς, ενώ ο οξυδερκής, με ξέγνοιαστη ειλικρίνεια, αποδεικνύει αμέσως την καινούργια πείρα, τις ιδέες και τον χαρακτήρα τους. Τίποτε στην ιστορία των μορφών δεν έχει ολοκληρωθεί χωρίς τα αδρανή μέρη ενός κουρασμένου απ' το χρόνο τεχνήματος, που και το ίδιο, αν το ρωτούσαμε, θα επιθυμούσε να αναλωθεί στην προοπτική του νέου".

3 σχόλια:

Βικτωρία Περδικούρη είπε...

Αν έχετε στο μυαλό σας το Νέο Πλανόδιο γιατί θεωρείτε επίθεση το σχετικό κείμενο;
Ποιά είναι η γνώμη σας για όσα επισημαίνονται περί Πανούση, Βλαβιανού κα;
Γιατί δεν γίνεστε σαφέστερος και γιατί δεν επιχειρηματολογείτε ώστε να καταλάβουμε τί πιστεύετε για τις λογοκλοπές στη λογοτεχνία;

Costas Mavroudis είπε...

Δεν είμαι ιστορικός της λογοκλοπής, κυρία Β.Περδικούρη. Ανάρτησα στη σελίδα στο Φ.ΜΠ. ένα παλιό κείμενο με τις απόψεις μου. Έχει να κάνει με τη γραμματεία και την ιστορία της. Έχει να κάνει ακόμα με τον τρόπο που γράφω. Αν σας λεει κάτι έχει καλώς, αν όχι ζητήστε επιχειρήματα και συζητήσεις, δικάστε, αποφασίστε. Είναι οι αυθεντικές διαθέσεις της αγοράς μας.

Κ.Μ.

Βικτωρία Περδικούρη είπε...

Κι εγώ δεν είμαι μάγος για να μαντέψω σε ποιά επίθεση αναφερόσασταν. Δεν θέλετε να μου πείτε. Δεν πειράζει. Κάνετε αυθαίρετες κρίσεις. Δεν είναι ασυνήθιστο.